1. Home
  2. Verwijzingen

Verwijzingen

Voor de patiënt / verwijzer

  • Om onze beloftes waar te maken hanteren we de volgende werkwijze: nadat wij een verwijzing ontvangen sturen wij per post een formulier met een code. 
  • Deze code is nodig voor het online invullen van PROMS vragenlijsten. Het invullen van deze vragenlijsten is een voorwaarde voor een afspraak bij Nocepta. Wanneer wij de ingevulde vragenlijst hebben ontvangen, zal er een screening plaatsvinden. Afhankelijk van deze screening wordt een afspraak gepland voor een eerste gesprek/ intake gesprek. De termijn waarop deze afspraak gepland wordt is afhankelijk van de wachttijd. Tijdens dit eerste bezoek zal er geen behandeling plaatsvinden, tenzij anders wordt aangegeven door Nocepta.

Bij meerdere pijnklachten

  • Wij behandelen nooit meerdere pijnklachten tegelijk. U maakt zelf een keuze welke klacht als eerste behandeld dient te worden. Voor verdere pijnklachten start een nieuw traject, nadat de eerste pijnklachten uitbehandeld zijn. U vult dan opnieuw een PROMS vragenlijst in en daarna volgt opnieuw een eerste consult.

Eerste consult

  • De pijnspecialist verricht een uitgebreid lichamelijk onderzoek. Indien de anamnese, het lichamelijk onderzoek en het al eerder verrichtte onderzoek niet voldoende zijn, vraagt de pijnspecialist aanvullende diagnostiek aan, verdere gegevens op of schakelt eventueel een andere specialist in.
  • Vervolgens informeren wij zoveel mogelijk over onze bevindingen:
    • Oorzaak van de pijn
    • Soort pijn
    • Eventueel andere factoren die de pijn beïnvloeden (naar aanleiding van de ingevulde vragenlijsten)
  • Meestal wordt hierna direct een behandelplan besproken en afspraken hierover gemaakt.

Waarom vragenlijsten over de pijn?

Het invullen van de vragenlijsten is een onderdeel van de diagnostiek en heel erg belangrijk voor de voorbereiding van het eerste consult. Het geeft ons inzicht op de verschillende aspecten van de pijnklachten. Met behulp van de vragenlijsten zien wij o.a. of er andere factoren zijn die de pijnbelevenis negatief beïnvloeden. Dit resulteert soms in adviezen voor een doorverwijzing naar een andere (mede)behandelaar. Denk bijvoorbeeld aan een vastgestelde depressie, bewegingsangst of te veel piekeren over de pijn. Hiervoor zijn speciale pijnprogramma’s ontwikkeld, zoals:

  • Cognitief-gedragsmatige behandelingen
  • Revalidatiebehandelingen
  • Behandeling van depressie  
  • Psychologische begeleiding
  • De resultaten van de pijnvraaglijsten worden natuurlijk eerst besproken en men bepaalt zelf of men de daaruit voortkomende adviezen volgt.

Behandelingen

Afhankelijk van de resultaten in de vragenlijsten, het lichamelijk onderzoek en eventueel aanvullende diagnostiek bepalen wij welke behandeling(en) noodzakelijk zijn.
Soms is het niet mogelijk een duidelijke oorzaak voor de pijnklachten te vinden. In deze gevallen bespreken wij hoe wij de levenskwaliteit toch kunnen gaan verbeteren.

Wetenschappelijk onderzoek

Wij weten nog steeds niet alles over pijn. Daarom kan het zijn dat wij vragen om aan een wetenschappelijk onderzoek mee te doen. Dit is natuurlijk aan strenge regel- en wetgeving gebonden en vereist er een schriftelijke toestemming. Uiteraard lichten wij de deelnemer eerst in over het onderzoek, de mogelijke risico’s, de duur van het onderzoek en de eventuele vergoeding voor de gemaakte kosten. Een wetenschappelijk onderzoek is absoluut niet verplicht. Bovendien de deelnemer altijd en zonder opgaaf van redenen de deelname stopzetten. Dit heeft geen invloed op behandelingen bij Nocepta.

 

Multidisciplinair overleg pijn (MDO pijn)

Pijn kent verschillende aspecten en wordt in veel gevallen dan ook door verschillende specialisten behandeld. Daarom heeft Nocepta een team samengesteld waarin verschillende specialisten zitten die ook regelmatig bij elkaar komen. Indien nodig wordt een casus in dit team besproken en informeren wij daarna de resultaten.  Daarbij is het mogelijk dat de patiënt wordt opgeroepen door één van de leden van het MDO pijnteam.

 

Contact

Van maandag t/m vrijdag telefonisch bereikbaar tussen 8u30-12u00 en 13u00-15u30.

Bel me terug

Informatieverzoek

Na afhandeling van het verzoek wordt de melding verwijderd. Indien aan de orde wordt een notitie in het dossier gemaakt.

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar je blijft anoniem. Als je verder surft accepteer je onze cookies.